image 1 image 1 image 1 image 1 image 1 image 1

نقش تربیت در وجود فرهیختگان

آخرین تغییرات 1397/7/24 13:08:27 | تاریخ ارسال 1397/7/24 09:29:32 | دفعات خوانده شدن 29 بار | 0 نظرات

 گزیده ای از سخنان"جعفر حاجی کریم نظری "به مناسبت روز خبرنگار و رونمایی کتاب سه خواهر در فرهنگسرای استاد شهریارشهرستان شهریار

  نویسندگان و خبرنگاران عزیز و متعهد ، ارزش شما به این است که تربیت شدید تا حق بنویسید و حق بگویید ، علم افشانی کنید و آگاهی دهید و فقط خدا را ناظر بگیرید

تربیت از ماده ربو یعنی زیادت و رشد آمده است.

 به تپه ربوه می گویند چرا که تپه نسبت به زمین برآمده تر است

 

. به نفس زدن نیز ربو گفته اند، چون کشیده و برآمده است. در اصطلاح، تربیت ایجاد چیزی و حالتی است که به تدریج و در مراحل مختلف تا به حد کمال و رشد تام خود برسد 

- می توان کامل تر گفت: تربیت شکوفایی فطرت و تجلی آن در عمل انسانی است                    

 

* مراحل تربیت:

 

- جوارحی (ظاهری و جسمی): توانایی و سلامتی برای خوب فکر کردن و خوب تحلیل کردن                                                         

- جوانحی (عقلی): دستیابی به حقیقت در لوای تعقل ، قصد و نیت (دنده های پایین سینه- جانب هرچیزی)     

- باطنی (قلبی): کانون عواطف و احساسات و جسم می تواند ابزار دو مرحله دیگر باشد.                                                                               

 

* در این رابطه به دو امر در حوزه علوم انسانی برمی خوریم:                                                           

1-ملکات انسانی                                                                                                                                    

2- افعال انسانی                                                                                                                                           

 

- ملکات انسانی :                                                                                                                               

الف) طبیعی : اراده دخیل نیست و اضطرار و جبر نیز در این مقوله است.                                       

ب) اختیاری: علم و آگاهی دخالت دارد یعنی تعقل فعال است و مورد وقوف علم می باشد. (تصور تحقق فعل و تصدیق به فایده)

 

- نفس اختیاری است چون می توان جلوی آن را گرفت.

- درعلم اصول کفایه، قاعده ای داریم که می گوید: الامتناع باالاختیار، لاینا فی الاختیار به معنای ترک واجب به سو اختیار در ترک مقدمات است .      

مثال: کسی با سو ء اختیار بدون اجازه وارد خانه ای می شود، در آن خانه فردی دارد در آب غرق می شود، او پا به فرار می گذارد، با اختیار وارد شده و فرار او در ارتباط با اختیار اوبود، این را نمی شود گفت: طبیعی است.

یا کسی از بالا خود را به پایین می اندازد، نمی تواند در وسط راه خود را نگه دارد.

یا تفنگی شلیک می شود، در وسط  شلیک نمی توان مانع رفتن گلوله شد.

دو موارد آخر ابتدا هر کدام اختیاری است ، اما بعد که نمی شود مانع شد ، طبیعی است.

حال تربیت، برآورده شدن فطرت ناب انسانی و ثمره آن به تدریج می باشد. اما در مرحله اختیار آموزش باید ببیند و با اراده به سرانجام می رسد.

 

* رفتارهای مرتبط با تربیت:

1) تمهیدی

الف: قبل از وجود التربی است (قبل از شعور و آگاهی - فرض قبل از تولد)

ب: در مرحله حضور است (بعد از شعور و آگاهی - فرض بعد از تولد)

 آداب: محسنات فعل است (چیزهایی که رفتار را پسندیده و زیبا می کند) ادب در این معنی است 


نظرات
نظری یافت نشد!
نوشتن نظر
نام


آدرس ایمیل


نظر شما Note: HTML is not translated!

کد را در کادر پایین وارد نمایید

جستجو



امروز

1397/8/27



محصولی در سبد خرید شما نیست
آدرس ایمیل:

رمز عبور: